REHBERLİK NEDİR?

 

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMETLERİ NE DEMEKTİR?

 

Psikolojik danışma ve rehberlik; okulda başarı ve akademik gelişme, bireysel ve toplumsal ilişkiler, kişisel-eğitsel-meslekî gelişim alanlarında grupla veya bireysel olarak öğrencilere, ihtiyaçlarını karşılamaları, sorunlarını gidermelerinde sistemli olarak sunulan hizmetler ve profesyonel bir yardım sürecidir. 

Rehberliğin amacını; bireyin, kendini gerçekleştirmesine yardım etmektir”  şeklinde tanımlayabiliriz. Bundan yola çıkarak rehberliğin amacı ile ilgili şu maddeler sıralanabilir:

1.Kendini ilgi, yetenek, istek, kişisel özellikleri açısından tanıması,

2.Çevrede kendisine açık olan fırsatları öğrenerek,yaşamını-geleceğini planlaması,

3.Bireysel özellik ve gizil güçlerini geliştirerek, toplumsal platformda değerlendirebilmesini

4.Problem çözme, karar verme ve çevresine uyum sağlama için gerekli olan bilgi ve becerileri kazanması,

REHBERLİK HİZMETLERİNİN GENEL İLKELERİ

Rehberlik hizmetleri yürütülürken bazı ilkelerin göz önüne alınması gerekir. Bu ilkeler kısaca şöyle özetlenebilir:

1. Rehberlik tüm öğrencilere açık bir hizmettir: Bu hizmetlerin özünde çıkabilecek sorunları önleme ve bireyi tüm yönleri ile geliştirme vardır. Rehberlik çalışmaları, sadece sorunlu ve uyumsuz bireylere sunulan bir hizmet olmayıp tüm öğrencilere yöneliktir.

2.Rehberlik hizmetlerinde insana saygı esastır: Saygı; her insanın, ırk, din, cinsiyet, sosyal, ekonomik, kültürel farklılığı ne olursa olsun değerli olduğunu kabul etmektir.

3.Rehberlik hizmetlerinden yararlanmada gönüllülük esastır: Bu hizmetlerden yararlanmanın özünde gönüllülük olmakla birlikte, sınıf ortamında grup rehberliği yapılırken tüm öğrencilerin etkinliklere katılımı gerekmektedir. Böyle durumlarda öğrencilerin konulara istekli hâle getirilmesi için çaba gösterilir.

4. Rehberlik hizmetlerinin bireysel boyutunda gizlilik esastır: Rehber öğretmen (psikolojik danışman), danışanın (öğrencinin) sırlarını başkalarına açıklamaz. Danışman aradaki güven duygusunun kaybolmaması için danışanın anlattıklarını onun izni olmadan kişi ya da kurumlara iletmez. Ayrıca, sınıf öğretmeni de öğrenci ile ilgili özel bilgileri rehberliğin amaçları dışında kullanmaz.

 

5.Rehberlik hizmetlerinde bireysel farklılıklara saygı esastır: Her insanın kendine özgü olduğunu, ilgi, yetenek ve değerleri bakımından var olan farklılıklarını kabul etmektir.

6.Rehberlik hizmetleri ilgililerin iş birliği ile yürütülmelidir: Rehberlik hizmetleri, rehber öğretmenin (psikolojik danışmanın) öncülüğünde, yöneticiler, öğretmenler, diğer okul personeli ve veliler ile iş birliği içinde yürütülür.

7.Her birey seçme özgürlüğüne sahiptir: Toplumdaki tüm kısıtlı olanaklara rağmen bireyin önünde birçok seçenekler bulunabilir; rehberlik çalışmalarıyla bireye seçenekler tanıtılarak uygun seçimi yapmasına yardımcı olunur.

 8. Rehberlik hizmetleri hem bireye hem de topluma karşı sorumludur: Bu hizmetler ile bireye kendi istekleri ile toplumun beklentileri arasında bir denge kurabilmesi için yardımcı olunur.

9.Rehberlik ve Psikolojik Danışma hizmetleri eğitim-öğretim etkinlikleri bütünlüğü içinde yer alır: Eğitim sürecinde ortak amaca ulaşabilmek için rehberlik, yönetim ve öğretim hizmetleri birbirleriyle tutarlı bir biçiminde yürütülür.

10.Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerinin yürütülmesinde bilimsellik esastır.

 

 

Okul öncesi eğitim döneminde çocukların her yönüyle sağlıklı gelişmeleri, okul ortamına uyum sağlamaları ve kapasitelerini ortaya koyabilmeleri için eğitim çalışmaları rehberlik hizmetleriyle birlikte yürütülmelidir.  

                                                                                                                                                      
Bu dönemde rehberlik hizmetleri

kişisel açıdan; çocuğun kendini koruma, özgüvenini geliştirme, benlik kavramını oluşturma, sosyalleşmeyi sağlama hedeflerine yönelik etkinlikleri kapsar.

Eğitsel açıdan , okula uyum ve ilköğretime hazır olma hedefleri esastır. Bu anlamda çocuğun okulu sevmesi,okumaya-eğitime karşı güdülenmesi ve bazı temel becerileri kazanması amaçlanır.

Mesleki açıdan bu dönem , mesleki gelişim sürecinin başlangıcı kabul edildiğinden, çocuğun bu döneme özgü mesleki gelişim görevlerini gerçekleştirmesine yönelik etkinlikler planlanır ve uygulanır.

 

Bireysel problem yaşayan öğrenci ve velilerimizle görüşme/psikolojik danışma , özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerimizin aile eğitim çalışmaları , gerekli durumlarda aile ziyaretlerinin gerçekleştirilmesi vb. gibi çalışmalar yapılır.

 

 Hizmetler öğretmen merkezli olarak sunulur ve ailelerle işbirliği büyük önem taşımaktadır.

 

Velilerimizin çocuk yetiştirme döneminde bilgi almaya ihtiyaç duydukları çeşitli konularda seminer çalışmaları planlanacaktır.

 

Rehber Öğretmen Esra ŞAHİN GÜNENÇ hafta içi her gün 9.00-15.00 arası okulumuzda bulunmaktadır. Bireysel görüşmek isteyen velilerimiz önceden randevu alarak rehber öğretmenimiz ile görüşebilir.

 

 

 

 

 

 

 



Yazdır

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin



  Beğen | 2  kişi beğendi